«رشد تاب آوری» بزرگترین کارکرد آموزش در مدرسه است
کارشناس مشاور و روانشناس حوزه کودکان و نوجوانان با حضور در استودیو نگاه:
کارشناس مشاور و روانشناس حوزه کودکان و نوجوانان با اشاره به این که یادگیری مشاهده ای ومشارکتی وگروه بندی در کلاس پاسخگوی نیازهای آموزشی وپرورشی کودکان است، گفت: «رشد تاب آوری» بزرگترین کارکرد آموزش در مدرسه است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اعظم السادات غضنفری؛ در گفت و گو با کارشناس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در استودیو نگاه در خصوص اهمیت بازگشایی مدارس و آماده سازی والدین و اهمیت این موضوع گفت : کودکان در مدرسه، مهارت های اجتماعی ،تخلیه هیجانی و کنترل عواطف و احساسات را آموزش میبینند و رشد تاب آوری بزرگترین کارکرد و آموزش در مدرسه است. وی افزود: اختلالاتی که در زمان رشد اتفاق می افتد، مشکل شنوایی، بینایی ،اختلالات یادگیری که تشخیص همه این ها تخصص خاص خود را دارد در مدرسه اتفاق می افتد. وی تأکید کرد: اختلال تمرکز و دقت ،اختلالات هویتی در دوران نوجوانی اصولاً با تشخیص معلم و مدیر همراه است، فضای مجازی برای نوجوانان ما آسیب های جدی را به بار خواهد آورد،که مدیریت زمان بلوغ با عدم حضور در مدرسه با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.غضنفری ادامه داد: تعریف زمان حضور در مدرسه و مدیریت زمان ،تمرکز در کلاس، قرار گرفتن در گروه و انجام مسئولیت واگذار شده و رعایت نظم، پوشش خاص مدرسه، آموزش این که قانون گریز نباشند و قانون مندی در مدرسه آموزش داده می شود و هر چقدر که والدین توانمند باشند؛ باز هم به طور کامل و صحیح نمیتوانند این موارد را به کودکان خود آموزش دهند .وی گفت: مهارت های حرکتی، دست ورزی ،نحوه درست دست گرفتن قلم، مشکلات جسمانی کودکان، همه مواردی است که یک معلم توان کشف آن را دارد.کارشناس مشاور و روانشناس حوزه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در مراحل رشد بچهها، قبل از مدرسه در مرحله خود محوری هستند و وقتی وارد مدرسه میشوند از مرحله خود محوری به دیگر محوری می رسند فقط خودشان را نمیبینند دیگران را هم می بینند و اگر فرزند من به مدرسه نرود چگونه میتواند دگر محوری را درک کند؟ قطعاً با ورود به مدرسه و حضور در مدرسه فرزند به تنهایی دیده نمی شود در مدرسه در کنار دانشآموزان دیگر دیده میشود و با درک این که دیگران هم حق دارند؛ «دگر محوری» اتفاق می افتد. غضنفری در پایان ضمن اشاره به زحمات معلمان در دوران کرونا گفت: تجربه خوبی که اولیا کسب کردند خودشان خواستند که در منزل به فرزندانشان آموزش دهند و متوجه شدند که چقدر امرمشکل و سختی بود ،حتی ارائه مطالبی که به ظاهر بسیار ساده بودند آنها را با چالش و مشکلات زیادی مواجه کرد. وی در پایان گفت :یادگیری مشاهده ای و مشارکتی و گروه بندی در کلاس بسیاری از نیازها و آموزش های کودکان را تأمین می کند.ویدیوی این گفت و گو را از اینجا ببینید.